Kasulik teada, tehniline info

Mootorratastele kevadhooldus:

  • Kevadhooldus on vajalik kindlasti teostada. Vana mootoriõli - millest on manused juba muutunud ja sisaldab metalliosakesi ei taga mootori metall- ja tihenditele  piisavat kaitset.
  • Süüteluku määrimine- teflon või muu määrdeaine mis jätab hästi õhukese õlikile ja on hästi imbuv.
  • Pidurivedeliku (osadel markidel ka siduri) peaks vahetama kord aasta või kahe järel, hea on seda teha kevadhoolduses. Visuaalselt vaadeldes tumepruuni pidurivedeliku värvus on märk sellest, et vedelik on töötanud korduvalt suurtel temperatuuridel ning tuleks välja vahetada. Kui aga intensiivselt pidurdades muutub piduri hoob „pehmeks" või pidurid kipuvad peale jääma võib üks põhjuseid olla pidurivedelikus, nimelt pidurivedeliku keemise temperatuur on alla normi (niiskuse protsent on üle lubatud) ja tuleks viivitamatult välja vahetada. Seega hea on ennetada eelnevalt nimetatud nähtusi ning vahetada pidurivedelik õigeaegselt.
  • Ülekande keti pingsus, puhastus ning määrimine-  Seda tuleks tegelikult kontrollida enne igat sõitu.
    Igal rattal on keti pingsuse kontroll erinev, seega konsulteerida hooldusega või järgida vastava mootorratta käsiraamatut. Keti pingsust kontrollides kindlasti mõõta keti läbipainet erinevates keti lülides ja pingutada kõige jäigemat lüli arvestades. Mitte unustada keti pingutuse märke et need mõlemalt poolt ühekaugusel oleks ja tagaratas sirgelt jookseks.
  • Kui keti pingutuse norm on ületatud või hammasrattad hakkavad saeketast meenutama, tuleks teha investeering ning vahetada välja kett koos mõlema hammasrattaga.
  • Ketti ei ole mõtet määrida määrdeainega, kui see on kaetud vana õlikilega, mis on mustuse osakestega segunenud. Väike asi aga mitte seda jälgides, võib väga palju pahandust tekitada - ebaloomulikud hääled, kett kuumeneb üle(venib järsult), keti eluiga väheneb märgatavalt, ühel hetkel hammasratastelt üldse maha tulla.
  • Mootorrataste tehase soovitusel on keti määrimine iga 500km  ning keti puhastus 1000km järel. Nii keti puhastamisel kui määrimisel kehtib reegel, et kett peab olema soe(koheselt peale sõitu), see faktor aitab märgatavalt kaasa puhastusaine ning määrdeaine efektiivsusele.
    Keti puhastamisel mitte kasutada suruõhku või survepesu- sellega rikub keti tihendid ära! Keti puhastamisel mitte unustada ka hammasrataste puhastamist.  
  • Keti määrimisel peab olema kett kuiv ning ei tohi olla puhastusainega koos, ketti määrida seestpoolt lülide peale lastes ning mõlemad keti pooled. Piisavalt palju, et ühtlane õlikile kataks keti, üleliigne määre lapiga ära pühkida  Sõitu võib alustada 5-10 minutit peale keti määrimist.
    Keti puhastamiseks ning määrimiseks kasutada spetsiaalaineid ! Motuli kaubamärk on ennast tugevalt tõestanud sellel kohal.
    Rehvide korrasolek ning rõhkude kontroll
  • Jahutusvedeliku kontroll
  • Aku kontroll/laadimine

Sügishooldus, hoiustamine:

  • Ideaalsed hoiustamise tingimused peaksid olema kuivas ruumis ning temperatuur pluss kraadides. Kui on miinus kraadid ning aku on kahjustatud/vana, siis võib aku lõhki külmuda.
  • Talveks seisma jäänud sõidukilt peab aku maha võtma (enne- klemm ning siis +) ning eelnevalt hoiustamist laadida aku täis, kui aga aku on kahjustatud , tuleks see uue vastu vahetada.(et kevadel üllatusi ei tuleks).
  • Vastavalt aku tüübile ning mahutavusele tuleks ka aku automaatlaadija valida, mootorratastel on enamlevinud tüübid geel ning hooldevaba happe akud. Samuti tasuks kuu või 2 pärast hoiustamist uuesti kontrollida aku korrasolekut. Signalisatsiooni mudelid, mis on spetsiaalselt mootorratastele mõeldud, ei juhtu midagi kui aku klemmid maha võtta. Kevadel ei pea uuesti signalisatsiooni programmeerima või häälestama.(Gemel näiteks)
  • Kütusepaak täita bensiiniga. Pooliku või tühja paagiga talve üleelamine soodustab paagisisesest kondentsi ning see soodustab rooste tekkimist, mis hiljem väljendub ummistunud kütuse filtrites või kahjustatud pumbas. Samas ei ole soovitav talv läbi paagis lahutunud bensiiniga kevadisi sõitmisi alustada. Parem on see välja pumbata ja kasutada "kapriisses" muruniidukis või lisa stabiliseerivat ainet mootorikütuse hulka. Kui kasutada sama mootorikütust, mis sügisel sisse jäi, võib juhtuda, et kevadel ei käivitu mootor üldse või kui käivitud kõiguvad mootori pöörded vabakäigul.
  • Eelnevalt talveks hoiustamist tuleks mootorratas puhtaks pesta ning ära kuivatada. Peale pesu ülekande kett ja trossajamid ära määrida vastava määrdeainega. Hoiustamisel kasutada mootorratta katet, et mootorratas ikka puhtana säiliks ning ootamatud kriimud nii lihtsalt ei tekiks (kate peab olema hingav).
  • Rehvide korrasolek ning rõhkude kontroll- kui rehv on kahjustada saanud ja vaikselt tühjeneb, võib jala peal seisev mootorratas ühel hetkel ümber paiskuda. Tasub kontrollimist. Samuti on mõistlik soetada rehvid järgmiseks hooajaks (hinnavõit).
  • Ratta laagrite ja tihendite seisukohalt on hea kui mootorratast hoiustada tõstepuki peal- sellega väheneb pinge laagritele ning tihenditele.

ATV-le esidiferentsiaali lukustuse ja 2WD/4WD kasutamine.

  • Suzuki ja Yamaha ATVdel kasutada diferentsiaali lukustust ja 4WD funktsioon kui olukord nõuab seda. Eelnevalt sukeldudes rasketesse oludesse tuleks diferentsiaali lukustus ning 4 vedu sisse lülitada (lülitushetkel peab ATV seisma!). Peale juhtraualt tehtud lülitusele, tuleks alustada sõitu rahulikult, kuna lõplik lülitus toimub alles siis, kui sünkronisaatorid on vastavas asendis.(Kawasakidel võib lülitus toimuda 10-15m pärast alles) Sama lugu on ka diferentsiaali ning 4WD-d välja lülitades.  Diferentsiaali lukustusega kaasneb kiiruse piiraja. 

Veovõllikummid:

  • Oluline on jälgida veovõlli kumme ning nende kinnitusvitsasid. Tihtipeale võivad oksad või ümberkerinud rohi vigastada veovõlli kumme või kinnitusi ning hiljem tekitada palju kahju. Kui on märgata, et veovõlli kummi vahelt immitseb määrdeainet või kinnitused on lahtised, siis pöörduda hoolduse poole ning mitte sõitu jätkata.  Talvel külmaga on veovõlli kummid üpris haprad ning jäigad, seega eriti vastuvõtlikud vigastustele. Talvel on soovitatav veovõlli kummid piserdada üle silikoon määrdega, et jää ei haakuks kummi pinnale. Pluss kraadidega aga hoida veovõlli kummid nii puhtad kui võimalik Veovõlli kumme kontrollitakse ka hoolduses.


Pesemine, hoiustamine:

  • Olulised piirkonnad kuhu mitte otseselt suruvett lasta- Radiaator, displei, lülitiplokk, kütusepaagi kork, mootor, väljalaske ava(summutaja), tuulutuse avad, elektroonika osad, kleebiste peale.
  • Pesemisel kindlasti pöörata tähelepanu, et veotelgede kaitsmete peale ei jääks oksi või muid võõrkehi, mis võiksid põhjustada veovõlli kummi purunemist.

Veekogusid läbides:

  • Tehase ettekirjutisel, ei tohi minna sügavamale vette kui poole ratta jagu(Yamaha, Kawasaki, Suzuki). Kui minnakse sügavamale vette võivad tekkida järgmised kahjud/ohud- sildade transmissiooniõli seguneb veega ning muutuvad määrimisomadused. Varjaatori ruumi vett sattudes hakkab rihm läbilibisema ning sõit jääb pooleli kuniks varjaator on täielikult ära kuivatatud. Sillalülitus-, roolivõimu mootorid ning muud elektriosad ei ole täielikult veekindlad, vee alla sattudes immitseb ikkagi niiskust tihendite vahelt ning võib kahjustada detaile.

Vintsi kasutamine, hooldus:

  • Vints vajab hooldust samamoodi nagu ATV, tihedal kasutamisel vähemalt korra aastas lasta hooldusel vintsile hooldus teha. Warn RT ja XT seeria vintsidel on olemas 2 tööasendit: „Free spool" ja „Engage" esimene asend on selleks, et saaks vintsi trossi/nööri vabalt käsitsi välja tõmmata (et ei peaks ülemäära vintsi üle koormama) ning teine asend, millega on võimalik juhtlülitiga trossi/nööri tagasi pooli peale kerida. Oluline on jälgida, et tross/nöör jookseks ilusti sammudena pooli peale(ebakorrapäraselt trossi/nööri tagasi lastes lühendab trossi/nööri eluiga tunduvamalt. Ümberlülitus ühest asendist teise veenduda, et lülitus toimus lõplikult, vastasel korral võib kahjustada ülekannet ning vints hakkab iseloomulikku kõrina häält tegema. Vintsi kasutada ainult töötava mootoriga, vastasel korral saab aku kahjustada. Rasketes oludes kasutades vintsi, aidata ATVga kaasa, et liialt vintsi üle ei koormaks. Pikalt järjest vintsides(üle 2min), vajab vints jahtumist (ca10 min) ning seejärel võib uuesti kasutada. Tihe vintsi kasutamine eeldab ka aku laadimist perioodiliselt.

Mootoriõli kontrollimine:

  • Suzuki ja Yamaha ATVdel ei ole esinenud probleeme märgatava mootoriõli taseme langemisega, kuid aga Kawasaki ATVdel on see iseloomulik tunnus. Seega tuleks olla eriti tähelepanelik Kawasaki ATVde omanikel Kontrollida regulaarselt enne ja peale sõitu mootoriõli taset. Taseme kontrolli protseduuri leiab käsiraamatust. Mitte unustada ka sõitudele kaasa haarata vastava margiga mootoriõli. Kui aga peaks ilmnema sinise värvusega väljaheite gaase või mootoris kolinat, katkestada sõit koheselt ning võtta ühendust Meie hooldejaamaga.

AKU:

  • Kuna ATV akud on väikese mahutavusega, siis nõuavad need tihedamat laadimist(võrreldes auto akudega) või pikemaid sõite. Jättes ATV seisma pikemaks kui 30 päeva, tuleks selle aja jooksul laadida akut vähemalt 2 korda. Laadimine vastava automaatse laadijaga( 1-2A, 4-5h vastavalt aku korrasolekust). Suzuki LTA700/750 mudelid peavad olema varustatud lisamassi juhtmega, kui seda ei ole paigaldatud, tuleks võtta ühendust hooldusega. Vastasel korral on ATVl laadimine nõrk ning sõitudega ei jõua generaator akut laadida vajaliku koguseni.